Creëer de ideale cloud werkplek in acht stappen

Ben je van plan over te stappen naar een cloud werkplek? Dat juichen we natuurlijk alleen maar toe. Moeilijk hoeft de overstap niet te zijn, zolang je een aantal stappen in het achterhoofd houdt. Welke dat zijn dat vertellen we je natuurlijk graag in heldere en duidelijke taal.

1. Stel jezelf een doel

Stel jezelf vooraf altijd de vraag waarom je eigenlijk wil overstappen. Wil je flexibeler werken, of minder gebonden hoeven zijn aan een vaste werkplek? Of wil je werkplekken sneller kunnen beheren via de cloud? Houd deze doelen in je achterhoofd bij het maken van keuzes tijdens het gehele proces. Zo werk je naar een concreet eindpunt toe en behaal je snel het beste resultaat.

2. Breng je huidige IT-omgeving in kaart

Om een goede overstap te maken moet je alles over het vertrekpunt weten. Breng in kaart welke onderdelen er zijn binnen je IT-omgeving. Denk bijvoorbeeld aan hardware zoals laptops en smartphones, maar ook alle locaties waar je data hebt opgeslagen en hoe je security is ingeregeld. Op die manier weet je wat er nodig is om de overstap naar de cloud te kunnen maken.

3. Inventariseer de wensen van collega’s

Bij het uitwerken van je plan voor cloud werkplekken is het belangrijk om de wensen van alle betrokken partijen mee te nemen. Wat voor mogelijkheden moet de oplossing kunnen bieden voor je collega’s? Wie moet en wie mag toegang hebben tot specifieke data? Hebben je collega’s behoefte aan bepaalde functies? Vraag het en neem hun input sterk mee in je plan. Daarmee creëer je draagvlak, én het wordt makkelijk om de ideale cloud werkplek voor je collega’s vorm te geven.

4. Werk een plan van aanpak uit

Combineer alle input van de eerste drie stappen in één helder plan van aanpak. Nu heb je in kaart wat er nodig is om succesvol over te stappen. De volgende stap is het maken van een planning en te bepalen wat het budget mag zijn. Nu kun je op zoek naar de beste oplossing voor je vraagstuk.

5. Kies de juiste cloudoplossing

Op basis van de wensen, eisen en budget zoek je in deze stap naar de juiste oplossing. De mogelijkheden zijn ruim, en maatwerk is vaak snel geregeld. Toch kan het kiezen voor de beste oplossing lastig zijn. Gelukkig hoef je dat niet alleen te doen; als betrokken IT-partner ondersteunen wij je hier volledig bij.

6. Test de oplossing

Voordat je de oplossing concreet inzet, is het verstandig deze op kleine schaal te testen. Laat een specifieke collega of afdeling de cloud werkplek testen, en verzamel hierbij zoveel mogelijk feedback. Dat stelt je in staat de puntjes op de i van je cloud werkplekken te zetten, en zo de gebruikservaring te optimaliseren.

7. Implementeer en blijf monitoren

Nu is het tijd om de oplossing, mét verbeteringen op basis van het testen, beschikbaar te maken in je bedrijf. Kies een datum, informeer je collega’s en organiseer eventueel een korte workshop of training. Zo is iedereen goed voorbereid, en kan iedereen direct productief werken met de cloud werkplek.

8. Evalueren en leren

Als je de oplossing uitgerold hebt, is het werk nog niet voorbij. Er kunnen na verloop vragen ontstaan over, bijvoorbeeld, bepaalde functionaliteiten. Het is daarom belangrijk om een vinger aan de pols te houden om de oplossing aan te laten sluiten bij de wensen van je collega’s.

Klaar voor jullie cloud werkplek?

Ben je op zoek naar een cloudoplossing die optimaal aansluit bij jullie werkzaamheden? Office Connect kijkt graag met je mee. We begeleiden je van a tot z bij het kiezen én implementeren van je nieuwe cloud werkplek. Neem snel contact op voor meer informatie.

Scroll naar top